La amistad entre Carlo Broschi Farinelli y el marqués de la Ensenada a través de la diplomacia europea, la iconografía, la propaganda, la historia y la literatura

  1. Daniel Martín Sáez 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Year of publication: 2020

Issue Title: A medio camino entre Oriente y Occidente. Relaciones, influencias y legados

Issue: 11

Pages: 263-303

Type: Article

DOI: 10.14516/FDP.2020.011.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Abstract

In this article I present three manuscripts kept in the National Library of Spain (BNE), relating to the rise and fall of the Marquis of Ensenada, identified as Mss/5709, Mss/1962 and Mss/11038. The three sources connect the power of the minister with the castrato Farinelli, assuring that both collaborated through opera and the Tajo squadron to obtain some favors. Some historians underline the madness of Ferdinand VI assuring that they both formed part of a «therapeutic team» aimed at preventing the kings, through the festivities, from obstructing the government projects. This has given rise to a true mythology around the friendship between Ensenada and Farinelli, but the reality is much more complex. Using court correspondence and other sources, most of them unknown until now in the Farinelli studies, we will try to clarify the scope of this friendship.

Bibliographic References

  • Álvarez de Quindos y Baena, J. A. (1804). Descripción histórica del Real Bosque y Casa de Aranjuez. Madrid: Imprenta Real.
  • Boni, F. (1840). Biografia degli artisti. Venezia: Co’ Tipi del Gondoliere.
  • Broschi Farinelli, C. (1992). Fiestas reales, ed. facsímil del Consorcio para la Organización de Madrid como Capital Europea de la Cultura. Madrid: Turner.
  • Broschi Farinelli, C. (2000). La solitudine amica. Lettere al conte Sicinio Pepoli, ed. de Carlo Vitali. Palermo: Sallerio.
  • Cappelletto, S. (1995). La voce perduta: vita di Farinelli, evirato cantore. Torino: EDT.
  • Carmena y Millán, L. (1878). Crónica de la ópera italiana en Madrid desde el año 1738 hasta nuestros días. Madrid: Manuel Minuesa.
  • Coxe, W. (1846). España bajo el reinado de la casa de Borbón. Vol. III. Madrid: P. Mellado.
  • Coxe, W. (1813). Memoirs of the Kings of Spain. Vol. III. London: Longman et al.
  • Domínguez, J. M. (2015). ‘Todos los extranjeros admiraron la fiesta’: Farinelli, la música y la red polí-tica del marqués de la Ensenada. Berceo (169), pp. 11-53.
  • Farraquer, C. (1848). Fernando VI y Farinelli. En VVAA. Museo de las Familias. (Vol. VI, pp. 127-35). Madrid: Establecimiento Tipográfico de Mellado.
  • Gómez Urdáñez, J. L. (2002). Carvajal-Ensenada: un binomio político. En J. M. Delgado Barrado y J. L. Gómez Urdáñez, Ministros de Fernando VI Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • Gómez Urdáñez, J. L. (1999). El duque de Duras y el fin del ministerio de Ensenada (1752-1754). His-pania, LIX/1(201), p. 239.
  • Gómez Urdáñez, J. L. (2020). «Zenón de Somodevilla y Bengoechea», Diccionario Biográfico (Real Academia de Historia). Disponible online: http://dbe.rah.es/biografias/6698/zenon-de-somodevilla-y-bengoechea. Última consulta: 1 de abril de 2020.
  • Gómez Urdáñez, J. L. (2017). El marqués de la Ensenada. El secretario de todo. España: Punto de Vista.
  • Gómez Urdáñez, J. L. (1996). El proyecto reformista de Ensenada. Lleida: Milennio.
  • González Caizán, C. (2004). La red política del marqués de la Ensenada. Madrid: Fundación Jorge Juan.
  • Guasti, N. (2013). El papel político del padre Rávago en la corte de Fernando VI. En C. Martínez Mi-llán, C. Camarero Bullón y M. Luzzi Traficante, M. (coords.). La Corte de los Borbones: Crisis del mo-delo cortesano. Vol. II (pp. 1199-1223). Madrid: Polifemo.
  • Händel, G. F. (1733). The Celebrated Water Musick: In Seven Parts. London: I. Walsh.
  • Heartz, D. (1984). Farinelli and Metastasio: Rival Twins of Public Favour. Early Music, 12(3), pp. 358-366. https://doi.org/10.1093/earlyj/12.3.358.
  • Heartz, D. (1990). Farinelli Revisited. Early Music, 18(3), pp. 430-433, 435, 437-441 y 443. https://doi.org/10.1093/earlyj/XVIII.3.430.
  • Keene, B. (1933). The Private Correspondence, ed. by Richard Lodge. Cambridge: Cambridge Univer-sity Press.
  • Lavelee, J. (1845). Historia de España desde los tiempos más remotos hasta el año 1840. Barcelona: Imprenta del Imparcial.
  • Lee, V. (1887). Studies of the Eighteenth Century in Italy. London: T. Fisher Unwin.
  • Lemprière, J. (1810). Universal Biography. Vol. 1. New York: E. Sargeant.
  • Mariano Nipho, F. (1763). Diario estrangero. Noticias importantes, y gustosas para los verdaderos apasionados de Artes, y Ciencias. Gabriel Ramírez, p. 100.
  • Martín Sáez, D. (2018). La leyenda de Farinelli en España: Historiografía, mitología y política. Revista de Musicología, 61(1), pp. 57-97. https://doi.org/10.2307/26452312.
  • Martín Sáez, D. (2019). La apoteosis de Farinelli en España. El mito de la superestrella a través de la prensa británica del siglo XVIII. Diagonal: An Ibero-American Music Review, 4(2), pp. 48-75. https://doi.org/10.5070/D84247241.
  • McGeary, T. (2002). Farinelli and the Duke of Leeds: ‘Tanto mio amico e patrone particolare’. Early Music, 30(2), pp. 202-205, 207-210 y 212-213. https://doi.org/10.1093/em/XXX.2.203.
  • McGeary, T. (1998). Farinelli in Madrid: Opera, Politics, and the War of Jenkins’ Ear. The Musical Quarterly, 82(2), pp. 383-421. https://doi.org/10.1093/mq/82.2.383.
  • McGeary, T. (2005). Farinelli’s Progress to Albion: The Recruitment and Reception of Opera’s ‘Blazing Star’. British Journal for Eighteenth-Century Studies (28), pp. 339-60. https://doi.org/10.1111/j.1754-0208.2005.tb00306.x.
  • Medina, A. (2011). Los atributos del capón. Imagen histórica de los cantores castrados en España [2001]. Madrid: ICCMU.
  • Metastasio, P. (1786). Lettere. Vol. III. Nizza: Soc. tip. ed.
  • Metastasio, P. (1784). Opere. Vol. XIII. Napoli: Fratelli de Bonis.
  • Metastasio, P. (1954). Tutte le opere, ed. de Bruno Brunelli. Vol. III. Milano: Mondadori.
  • Morales, N. (2007). Farinelo à Madrid. Acte premier d’un séjour triomphant: 17371746. En L. Verdi (ed.), Il Farinelli e gli evirati cantori (pp. 62-63). Lucca: LIM.
  • Ozanam, D. y Téllez Alarcia, D. (eds.). (2010). Misión en París. Logroño: Instituto de Estudios Rioja-nos.
  • Pasquini, E. (2017). ‘Respinto da un impensato vento contrario in alto mare’: Anton Raaff, il Farinelli e la Storia della musica di Giambattista Martini. Ricercare, 29(1-2), pp. 181-254.
  • Ribera, A. F. (1855). Farinelli. Zarzuela Histórica en tres actos. Málaga: La Ilustración Española.
  • Rodríguez Gutiérrez, B., ed. (2008). Cuentos españoles del siglo XVIII. Madrid: Akal.
  • Rodríguez Villa, A. (1878). Don Cenon de Somodevilla, Marqués de la Ensenada. Madrid: Librería de M. Murillo.
  • Sacchi, G. (1784). Vita del cavaliere don Carlo Broschi. Vinegia: Coleti, p. 45.
  • Sancho Gaspar, J. L. (1998). Los Sitios Reales, escenarios para la fiesta: de Farinelli a Boccherini. En M. Torrione (ed.), Crónica festiva de dos reinados en la ‘Gaceta de Madrid’ 1700-1759 (pp. 175-196). París: CRIC.
  • Savage, R. (2005). Getting by with a Little Help from my Twin: Farinelli with Metastasio at his Right Hand, 1747–1759. British Journal for Eighteenth-Century Studies (28), pp. 387-409. https://doi.org/10.1111/j.1754-0208.2005.tb00308.x.
  • Savage, R. (1998). Staging an Opera: Letters from the Cesarian Poet. Early Music, 26(4), pp. 583-95. https://doi.org/10.1093/earlyj/XXVI.4.583.
  • Tanucci, B. (1985). Epistolario, ed. de G. de Luca. Vol. V. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (1984). Epistolario, ed. de L. del Bianco. Vol. IV. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (1995). Epistolario, ed. de Maria Claudia Ferrari. Vol. XIV. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (1990). Epistolario, ed. de S. Lollini. Vol. XI. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (1985). Epistolario. ed. de M. G. Maiorini. Vol. IX. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (1980). Epistolario, ed. de R. P. Coppini y R. Nieri. Vol. II. Roma: Storia e Letteratura.
  • Tanucci, B. (2000). Epistolario. Vol. XVI. Roma: Storia e Letteratura.
  • Taracha, C. (2001). El marqués de la Ensenada y los servicios secretos españoles en la época de Fer-nando VI. Brocar (15), pp. 109-122. https://doi.org/10.18172/brocar.1850.
  • Torrione, M. (1996). La casa de Farinelli en el Real Sitio de Aranjuez: 1750-1760 (nuevos datos para la biografía de Carlos Broschi). Archivo español de arte, 69(175), pp. 323-333. https://doi.org/10.3989/aearte.1996.v69.i275.601.
  • Valente, M. (2007). Il canto di Farinelli e di Metastasio a Vienna. En L. Verdi (ed.), Il Farinelli e gli evirati cantori (pp. 125-156). Italia: LIM.
  • Withof, P.-L. (1756). Dissertation sur les eunuques. Duisbourg: Boettiger.
  • Wraxall, N. W. (1815). Historical Memories of My Own Time. Vol. I. London: T. Cadell & W. Davies.