La provisión de apoyos fuera del aula como medida de atención a la diversidad y sus efectos en la inclusión educativa

  1. Rodríguez Gudiño, Margarita 1
  2. Jenaro Río, Cristina 2
  3. Castaño Calle, Raimundo 3
  1. 1 Equipo de Orientación Educativa y Psicopedagógica (EOEP) de Olivenza. Badajoz
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  3. 3 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Journal:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Year of publication: 2022

Volume: 53

Issue: 3

Pages: 75-94

Type: Article

DOI: 10.14201/SCERO2022537594 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Abstract

This study analyzes the impact of out-of-classroom supports as diversity attention measures on primary school students as well as determining the choices and rejections they make and receive, and their sociometric profiles. The sample represents 20 ordinary school of the region Extremadura in Spain. A total of 881 students (6 to 12 years old) from 43 primary school classrooms from first to sixth grade participated; of whom, 98 students (11,12 %) had specific educational support needs. A sociometric questionnaire based on the method of peer nomination and attribute association was used for data collection. The results show that students with specific educational support needs (SEN) are subject to greater rejection and that this rejection increases as the educational level goes up. These students also receive more choices and rejections from their peers who also have SEN. Students with and without SEN show different sociometric profiles that denote different behavioral profiles. These results show that the provision of out-of-classroom supports seems to act as a hindering factor of educational inclusion.

Bibliographic References

  • ARNAIZ, P. y GUIRAO, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva: ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 45-101. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341
  • AVRAMIDIS, E., STROGILOS, V., ARONI, K. y KANTARAKI, C. T. (2017). Using sociometric techniques to assess the social impacts of inclusion: some methodological considerations. Educational Research Review, 20, 68-80. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.004
  • AZORÍN, C., ARNAIZ, P. y MAQUILLÓN, J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045.
  • AZORÍN, C. y GONZÁLEZ BOTÍA, M. M. (2021). Revisión de Guías para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares. Siglo Cero, 52(1), 79-99. https://doi.org/10.14201/scero20215217999
  • AZORÍN, C. y SANDOVAL, M. (2019). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: análisis de guías para la acción. Siglo Cero, 50(3), 271, 7-27. https://doi.org/10.14201/scero2019503727
  • BAYDIK, B. y BAKKALOGLU, H. (2009). Predictors of sociometric status for low socioeconomic status elementary mainstreamed students with and without special needs. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(2), 435-447. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ847760.pdf
  • BUKOWSKI, W., CILLESSEN, A. y VELÁSQUEZ, A. M. (2012). Peer ratings. En B. LAURSEN, T. D. LITTLE y N. A. CARD (Eds.), Handbook of developmental research methods (pp. 211-228). Guilford Press.
  • CEJUDO, J., DÍAZ, M. V., LOSADA, L. y PÉREZ-GONZÁLEZ, J. C. (2016). Necesidades de formación de maestros de infantil y primaria en atención a la diversidad. Sociedad Española de Pedagogía, Bordón, 68(3), 23-39. https://doi.org/ 10.13042/Bordon.2016.68402
  • CENTELLAS, A. y JURADO, P. (2018). Atención educativa inclusiva en el aula. Estudio de caso con un alumno con trastorno grave de conducta. Siglo Cero, 49(4), 268, 69-87. https://doi.org/10.14201/scero2018496987
  • CILLENSEN, A. y BUKOWSKI, W. (2000). Conceptualizing and measuring peer acceptance and rejection. En A. H. N. CILLESSEN y W. M. BUKOWSKI (Eds.), Recent advances in the measurement of acceptance and rejection in the peer system (pp. 3-10). Jossey-Bass Inc.
  • CILLESSEN, A. y MARKS, P. (2017). Methodological choices in peer nomination research. En MARKS, P. y CILLESSEN A. (Eds.), New directions in peer nomination methodology. New directions for child and adolescent development, 157, 21-44. https://doi.org/10.1002/cad.20206
  • COIE, J. D., DODGE, K. A. y COPPOTELLI. H. (1982). Dimensions and types of social status: a cross-age perspective. Developmental Psychology, 18(4), 557-570. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.557
  • DeROSIER, M. y THOMAS, J. M. (2003). Strengthening sociometric prediction: scientific advances in the assesment of children’s peer relations. Child Development, 74(5), 1379-1392. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00613
  • DÍAZ-AGUADO, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Editorial Pearson.
  • ESCARBAJAL, A. y BELMONTE, R. (2018). Posibilidades y límites de la atención a la diversidad, desde la inclusión, en Educación Infantil y Primaria. Sociedad Española de Pedagogía, Bordón, 70(4), 23-37. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.62022
  • ESTELL, D. B., JONES, M. H., PEARL, R., VAN ACKER, R., FARMER, T. y RODKIN, P. C. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 5-14. https://doi.org/10.1177/0022219407310993
  • FLORIAN, L., ROUSE, M. y BLACK-HAWKINS, K. (2011). Investigando la relación entre rendimiento e inclusión para mejorar las experiencias educativas y los resultados de todos los aprendices. Aula, 17, 57-72. https://doi.org/10.14201/8395
  • FROSTAD, P. y PIJL, S. (2007). Does being friendly help in making friends? The relation between the social position and social skills of pupils with special needs in mainstream education. European Journal of Special Needs Education, 22, 15-30. https://doi.org/ 10.1080/08856250601082224
  • GARCÍA BACETE, F. J. (2006). La identificación de los alumnos rechazados. Comparación de métodos sociométricos de nominaciones bidimensionales. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 437-451. https://doi.org/ 10.1174/021037006778849585
  • GARCÍA BACETE, F. J. y CILLESSEN, A. (2017). An adjusted probability method for the identification of sociometric status in classrooms. Frontiers in Psychology, 8(1836), 1-12. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2017.01836
  • GARCÍA-BACETE, F. J., GARCÍA-SUREDA, I. y MONJAS, I. (2008). Distribución sociométrica en las aulas de chicos y chicas a lo largo de la escolaridad. Revista de Psicología Social, 23(1), 63-74. https://doi.org/10.1174/021347408783399480
  • GARCÍA-BACETE, F. J., GARCÍA-SUREDA, I. y MONJAS, I. (2010). El rechazo entre iguales en la educación primaria: una panorámica general. Anales de Psicología, 26(1), 123-136.
  • GARCÍA-BACETE, F. J., SANCHIZ, M. L. y MARANDE, G. (2011). Tipología sociométrica del alumnado de primero de primaria en Castellón. Características sociométricas de los alumnos rechazados. En M. L. SANCHIZ, M. MARTÍ e I. CREMADES (Eds.), Orientación e intervención educativa: retos para los orientadores del s. XXI (pp. 417-432). Editorial Tirant.
  • GONZÁLEZ-GIL, F., MARTÍN-PASTOR, E. y POY, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Análisis de la percepción del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
  • GUIFORD-SMITH, M. y BROWNELL, C. A. (2003). Childhood peer relationships: social acceptance, friendship, and social network. Journal of School Psychology, 41(4), 253-284. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7
  • ISAKSSON, J., LINDQVIST, R. y BERGSTRÖM, E. (2010). Struggling for recognition and inclusion parents’ and pupils’ experiences of special support measures in school. International Journal of Qualitative Studies on Health Well-Being, 5, 4646, 1-11. https:// doi.org/ 10.3402/qhw.v5i1.4646
  • JIMÉNEZ, M., ARIAS, B., RODRÍGUEZ NAVARRO, H. y RODRÍGUEZ NAVARRO J. (2019). Aulas inclusivas construidas desde el diagnóstico. Siglo Cero, 49(3), 267, 7-25. http://doi.org/10.14201/scero2018493725
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Boletín Oficial del Estado, 4 de mayo de 2006, núm. 106, 1-112. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
  • MALYK, N. y FURMAN, W. (1993). Practitioner review: problems in children’s peer relations: what can the clinician do? Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 34(8), 1303-1326.
  • MARKS, P., BABCOCK, B., VAN DEN BERG, Y. y CILLESSEN, A. (2018). Effects of including versus excluding non participants as potential nominees in peer nomination measures. International Journal of Behavioral Development. Methods and Measures, 1-8. https:// doi.org/ 10.1177/0165025418798504
  • MARTÍN, E. y MUÑOZ DE BUSTILLO, M. C. (2009). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela. Psicothema, 21(3), 439-445. http://www.psicothema.com/pdf/3651
  • MARTÍN, E., MUÑOZ de BUSTILLO, M. C. y PÉREZ, N. (2011). Las relaciones de amistad en la escuela de los menores en acogimiento residencial. Revista de Psicodidáctica, 6(2), 351-366. https://www.redalyc.org/pdf/175/17518828005
  • MARTÍN, E., MUÑOZ de BUSTILLO, M. C., RODRÍGUEZ, T. y PÉREZ, Y. (2008). De la residencia a la escuela: la integración social de menores en acogimiento residencial con el grupo de iguales en el contexto escolar. Psicothema, 20(3), 376-382.
  • MARTÍNEZ ABELLÁN, R., PORTO, M. y GARRIDO, C. (2019). Aulas de Educación Especial en España: análisis comparado. Siglo Cero, 50(3), 271, 89-120. http://doi.org/10.14201/scero201950389120
  • McMULLEN, J. A., VEERMANS, K. y LAINE, K. (2014). Tools for the classroom? An examination of existing sociometric methods for teacher use. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(5), 624-638. https://doi.org/10.1080/00313831.2013.838694
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL. (2019). Informe 2019 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2017-18. https:/doi.org/10.4438/i19cee
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL. (2020). Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2018-19. https://doi.org/10.4438/i20cee
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE. (2014). Informe 2014 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2012-2013. https://doi.org/10.4438/i14cee
  • OCHOA, S. H. y OLIVAREZ, A. (1995). A meta-analysis of peer rating sociometric studies with pupils with learning disabilities. The Journal of Special Education, 29(1), 1-19. https://doi.org/10.1177/002246699502900101
  • MOLINER, O., ARNAIZ, P. y SANAHUJA, A. (2020). Rompiendo la brecha entre teoría y práctica: ¿Qué estrategias utiliza el profesorado universitario para movilizar el conocimiento sobre educación inclusiva? Educación XX1, 23(1), 173-195. https://doi.org/10.5944/educXX1.23753
  • MONJAS, M. I., MARTÍN-ANTÓN, L., GARCÍA-BACETE, F. J. y SANCHIZ, M. L. (2014). Rechazo y victimización al alumnado con necesidad de apoyo educativo en primero de primaria. Anales de Psicología, 30(2), 499-511. http://doi.org/10.6018/analesps.30.2.158211
  • MONJAS, M. I., SUREDA, I. y GARCÍA-BACETE, F. J. (2008). ¿Por qué los niños y niñas se aceptan y se rechazan? Cultura y Educación, 20(4), 479-492.
  • NEPI, L. D., FIORAVANTI, J., NANNINI, P. y PERU, A. (2015). Social acceptance and the choosing of favourite classmates: a comparison between students with special educational needs and typically developing students in a context of full inclusion. British Journal of Special Education, 42(3), 320-337. https://doi.org/ 10.1111/1467-8578.12096
  • NEWCOMB, A. F., BUKOWSKI, W. M. y PATTEE, L. (1993). Children’s peer relations: a meta-analytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status. Psychological Bulletin, 113(1), 99-128. https://doi.org/ 10.1037/0033-2909.113.1.99
  • NOWICKI, E. A. (2003). A meta-analysis of the social competence of children with learning disabilities compared to classmates of low and average to high achievement. Learning Disability Quarterly, 26(3), 171-188. https://doi.org/10.2307/1593650
  • PERLADO, I., MUÑOZ, Y. y TORREGO, J. (2019). Implicaciones de la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo para la educación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(4), 128-151. https://doi.org/ 10.30827/profesorado. v23i4.9468
  • PIJL, S. J., FROSTAD, P. y FLEM, A. (2008). The social position of pupils with special needs in regular schools. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(4), 387-405. https://doi.org/10.1080/00313830802184558
  • ROSE, K., BARAHONA, D. y MURO, J. (2017). Peer perceptions of students receiving pull-out services in elementary school: a multi-age study. International Journal of Inclusive Education, 21(4), 376-388. https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1197323
  • RUIZ, E., LUIS, I., DE LA TORRE, T., ESCOLAR, M. C., HUELMO, J., PALMERO, C. y JIMÉNEZ, A. (2020). Validación de un instrumento que estima la incidencia del aprendizaje cooperativo en el estatus sociométrico de los alumnos. Contextos Educativos, 25, 313-325. https://doi.org/10.18.172/com.3937
  • SANAHUJA, A., GARCÍA-BACETE, F. J., MARANDE, G., MILÁN, I., RUBIO, A. y ROSELLÓ, S. (2015). ¿Existen diferencias en la emisión de motivos de rechazo por parte de alumnos de 1.º de primaria y alumnos de 2.º de primaria? Agora de Salut, 2(6), 65-75. http://doi.org/10.6035/AgoraSalut.2015.2.6
  • SIMÓN, C., ECHEITA, G. y SANDOVAL, M. (2018). Incorporating students’ voices in the “Lesson Study” as a teacher-training and improvement strategy for inclusion. Cultura y Educación, 30(1), 205-225. https://doi.org/10.1080/11356405.2017.1416741
  • SIMÓN, C., PALOMO, R. y ECHEITA, G. (2019). El derecho a una educación inclusiva y las prácticas de evaluación psicopedagógica desde la perspectiva de los Equipos de Orientación Educativa y Psicopedagógica de la Comunidad de Madrid. RESUMEN Ejecutivo. Jornada de Orientación Académica, 2019. Universitat Politècnica de València. http://www.jo.upv.es/2019/archivos/51_RESUMEN_ejecutivo_gerardo_echeita.pdf
  • SOLDEVILLA, J., NARANJO, M. y MUNTANER, J. J. (2017). Inclusive practices: The role of the support teacher. Aula Abierta, 46, 49-56. https://doi.org/ 10.17811/rifie.46.2017.49-56
  • UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Unesco.
  • VERDUGO, M. Á. (2018). Conceptos claves que explican los cambios en la provisión de apoyos a las discapacidades intelectuales y del desarrollo en España. Siglo Cero, 49(1), 35-52. http://doi.org/10.14201/scero20184913552
  • VERDUGO, M. Á., AMOR, A. M., FERNÁNDEZ, M., NAVAS, P. y CALVO, M. I. (2018). La regulación de la educación inclusiva del alumnado con discapacidad intelectual: una reforma pendiente. Siglo Cero, 49(2), 266, 27-59. http://doi.org/10.14201/scero20184922758
  • VIGNES, C., GODEAU, E., SENTENAC, M., COLEY, N., NAVARRO, F., GRANDJEAN, M. y ARNAUD, C. (2009). Determinants of students’ attitudes towards peers with disabilities. Developmental Medicine and Child Neurology, 51, 473-479. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2009.03283.x
  • WASSERMAN, S. y FAUST, K. (2009). Social network analysis: Methods and applications. University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815478
  • WENDELBORG, C. y TOSSEBRO, J. (2011). Educational arrangements and social participation with peers amongst children with disabilities in regular schools. International Journal of Inclusive Education, 15(5), 497-512. https://doi.org/10.1080/13603110903131739