Navegando sin brújuladel grado en sociología a la práctica profesional.
- Ángel Martín Gómez 1
- Andrea Moreno González 2
- Agustín Huete García 1
- Israel Gómez Rodilla 2
- 1 Universidad de Salamanca.
- 2 SOCYL-Asociación Profesional de Sociología de Castilla y León
ISSN: 2792-2294
Year of publication: 2021
Issue: 1
Pages: 4-19
Type: Article
More publications in: Revista SOCYL
Abstract
There is little research analysing the concerns of students in the degree in Sociology in relation to their incorporation into the labour market. However, this is a common issue in students’ conversations with peers or relatives. Frequently, students find difficulties in identifying possible occupations and tasks to perform before starting their professional career. In this sense, it is plausible to think that, although the transition to the labour market of students in sociology has points in common with those of other degrees, it is hampered by factors such as inadequate career guidance or a certain mismatch between the training acquired and the requirements of the world of work. Thus, the lack of knowledge of the degree’s employment opportunities leads to a lack of professional and personal strategies that make adequate integration into the labour market difficult. In this way, we consider that the lack of a consensus about the professional content and the necessary skills for its practical development, produce anxiety and increased distress when the students envisage the completion of the degree
Bibliographic References
- Alonso, Luis Enrique, Carlos J. Fernández Rodríguez y José Mª Nyssen (2009). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación - ANECA.
- Beas, M. I., C. Pérez y L. García. 2007. El papel del área de inserción profesional en la orientación profesional de los estudiantes y titulados de la Universitat Jaume I. Valencia: Oficina de Cooperación Internacional y Educativa. Área de Inserción Profesional.
- Casal, J. (1999). Modalidades de transición profesional y precarización del empleo. En L. Cachón (Ed.), Juventudes, mercados de trabajo y políticas de empleo (pp. 151-180).Valencia: 7 i mig.
- INE (2015). Encuesta de Inserción Laboral de Titulados Universitarios 2014. Avance de resultados. Obtenido el 01 de mayo de 2016 (http://www.ine.es/prensa/np957.pdf).
- Marín Dueñas, Pedro Pablo (2013). “La inserción laboral tras los estudios universitarios. Los egresados de la Licenciatura en Publicidad y Relaciones Públicas.” Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales 16: 173-207.
- Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (2015). Datos y Cifras del Sistema Universitario Español. Curso 2014/2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes.
- Pérez García, F. (dir.) (2018): Itinerarios de inserción laboral y factores determinantes de la empleabilidad: Formación universitaria versus entorno. Bilbao: Fundación BBVA.
- Ruiz Carrascosa, Juan (2010). “La inserción laboral de los titulados de la UNED. Formación continua y vías de acceso al empleo”. REOP. Vol. 21, Nº 2, 2º Cuatrimestre, 2010, pp. 412-422.