Jordi Galceranla carcajada amarga en el siglo XXI

  1. Algaba Granero, Aroa
Revue:
Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

ISSN: 1697-0659

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Siglo XXI: Literatura y cultura españolas

Número: 14

Pages: 17-32

Type: Article

DOI: 10.24197/SXXI.14.2016.17-32 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Siglo XXI, literatura y cultura españolas: revista de la Cátedra Miguel Delibes

Résumé

Playwright Jordi Galceran stands out not only for being successful at the box office, but also for his literary quality. In this analysis of three plays, namely Burundanga, The Credit and The Grönholm Method, the focus is set on social satire, humour strategies and how the power structures are deconstructed in the role reversal undertaken by manipulative characters. The aim of this analysis is to try to get further information on Galceran’s perspective on 21st century reality and to distinguish the borders between comercial and literary merit theatre.

Références bibliographiques

  • Citas Álamo, A. (2002), “La página en blanco” en OLIVA, C. (coord.), El teatro español ante el siglo XXI. Coord. César Oliva. Madrid: España Nuevo Milenio, 239-240.
  • Alonso de Santos, J. L. (1996), La sombra del Tenorio. Madrid: SGAE, 36, en MIGUEL Martínez, E. d. (2013). De teatro: la preparación del espectador. Kassel: Edition Reichenberger.
  • Alternativa Teatral (2017), “Jordi Galceran”, 14-07-2017, [consultada el 14/07/2017] Disponible en Web: http://www.alternativateatral.com/persona27014-jordi-galceran
  • Bergson, H. (2012), La risa. Ensayo sobre la significación de lo cómico, Madrid: Alianza Editorial.
  • Galceran, J. (2011), Burundanga, Barcelona: Sala Beckett.
  • Galceran, J. (2005), Carnaval, Barcelona: Sala Beckett.
  • Galceran, J. (2014), Cancún, Madrid: Ediciones Antígona.
  • Galceran, J. (1999). Dakota, Madrid: Fundación SGAE.
  • Galceran, J. (2013), El crédito, Madrid: Ediciones Antígona.
  • Galceran, J. (2014), El método Grönholm, Madrid: Fundación SGAE.
  • Galceran, J. (2013), Palabras encadenadas, Madrid: Asociación de Directores de la Escena en España.
  • García Barrientos, J. L. (2007), Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid: Editorial Síntesis.
  • Hutcheon, L. (1981), “Ironía, sátira y parodia. Una aproximación pragmática a la ironía”. Poetique, 46, 173-193.
  • Institució de les Lletres Catalanes (2014), “Quién es quién. Índice de autores”, [consultada el 19/06/2015]. Disponible en Web: http://www.lletrescatalanes.cat/es/index-d-autors/item/galceran-ferrer-jordi (Fecha consulta 03/07/2016)
  • Marín, K. (2008), “Hacer teatro es darla con queso”. El País: Madrid.
  • Marín, M. (2005), “Una comedia ácida retrata la crueldad de las relaciones laborales”. El País: San Sebastián.
  • Mayorga, J. (2002), “Ni una palabra más” en OLIVA C. (coord..), El teatro español ante el siglo XXI. Madrid: España Nuevo Milenio, 285-288.
  • Medina Vicario, M. (2000), Los géneros dramáticos. Madrid: Editorial Fundamentos, 2000.
  • Pejenaute, L. (2012), “Intentar dar donde más duele”. El País: Madrid.
  • Pérez Jiménez, M (2004), “Aproximación conceptual al género contemporáneo de la comedia”. Teatro: revista de estudios teatrales 20, 261-272.
  • Spang, K. (1991) Teoría del drama. Lectura y análisis de la obra teatral, Barañáin-Pamplona: Eunsa.