Categorización de errores en la estimación de cantidades de longitud y superficie

  1. Jesús J. Castillo-Mateo 2
  2. Isidoro Segovia 1
  3. Enrique Castro 1
  4. Marta Molina 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 IES “Algazul” (Roquetas de Mar)
  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Book:
Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática
  1. David Arnau (ed. lit.)
  2. José Luis Lupiáñez (ed. lit.)
  3. Alexander Maz (ed. lit.)

Publisher: Departamento de Didáctica de la Matemática de Universitat de Valencia y SEIEM

ISBN: 978-84-695-6765-4

Year of publication: 2012

Pages: 63-74

Type: Book chapter

Abstract

In an ongoing design research study on estimation of continuous quantities (length and surface), we detected significant deficiencies in 3er year of E.S.O students´ estimation ability. We have developed a categorization of errors in estimation tasks than allow to analyze the effect of the teaching process implemented on the estimation ability of the students, and to link the type of error to the magnitude to be estimated.

Bibliographic References

  • Attivo, B. J. (1979). The Effects of Three Instructional Strategies on Prospective Teacher’s Ability to Estimate Length and Area in the Metric System. PhD. Pensilvania: Universidad del Estado de Pensilvania.
  • Castillo, J. J. (2006). Estimación de Cantidades Continuas: Longitud, Superficie, Capacidad y Masa. Granada: Universidad de Granada.
  • Clayton, J. (1992). Estimation in Schools. Londres: Universidad de Londres.
  • De Castro, C. (2012). Estimación en Cálculo con Números Decimales: Dificultad de las Tareas y Análisis de Estrategias y Errores con Maestros en Formación. Granada: Universidad de Granada.
  • Del Olmo, M.A.; Moreno, M.F.; Gil, F. (1989). Superficie y volumen. ¿Algo más que el trabajo con formulas? Madrid: Síntesis.
  • Hildreth, D. J. (1980). Estimation Strategy Use in Length and Area Measurement Tasks by Fifth and Seventh Grade Students. PdD. Columbia: Universidad del Estatal de Ohio.
  • Levine, D. (1982). Strategy Use and Estimation Ability of College Students. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 350-359.
  • Molina, M., Castro, E., Molina, J. L. y Castro, E. (2011). Un acercamiento a la investigación de diseño a través de los experimentos de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 29 (1), 75-88.
  • Paull, D. R. (1971). The Ability to Estimate in Mathematics. EdD. Nueva York: Universidad de Columbia.
  • Rico, L. (1995). Errores en el aprendizaje de las Matemáticas. En J. Kilpatrick, L. Rico, y P. Gómez (Eds.). Educación Matemática. México: Grupo Editorial Iberoamérica.
  • Segovia, I., Castro, E., Castro, E. y Rico, L. (1989). Estimación en cálculo y medida. Madrid: Síntesis.
  • Segovia, I. (1997). Estimación de cantidades discretas. Estudio de variables y procesos. Granada: Comares.
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T. y Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal for Research in Mathematics Education. 13(3), 211-232.