Enric Marcolos avatares del impostor que retrató Javier Cercas

  1. Daniel Escandell-Montiel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

ISSN: 1697-7750

Year of publication: 2023

Issue: 32

Pages: 55-67

Type: Article

More publications in: Cultura, lenguaje y representación = Culture, language and representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I = cultural studies journal of Universitat Jaume I

Abstract

Enric Marco made it to the headlines when it was revealed that his story as a survivor of the Nazi concentration camps was a lie sustained for decades. Decorated, renowned, respected and even idolized: Marco had achieved social success and indisputable popularity with his discourse as a victim, which falls apart after knowing the truth. As a chameleon ic character who managed to be someone else, Marco has generated societal interest and fascination : this article focuses on the conception of the fictionalized Enric Marco, not by himself, but by others. To do this, the article presents Marco ’s vision constructed from the book El impostor , published by Javier Cercas in 2014, and the appearance of a profile on the social network Twitter that had its period of greatest activity between 2013 and 2014. To build this approach, in these pages we also present an overview of related cases to better understand the se chameleon -like characters in fiction and in reality; moreover, a mong those real cases special attention is devoted to examples linked to Spain. Thus, the article approaches Enric Marco from a multiple identity taxonomy: the authentic, the imposter, the faked and the portrayed Enric .

Bibliographic References

  • Boadella, Albert. 2007. Daaalí. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcgb206/.
  • Cabrera, Yoandy. 2016. «Enric Marco como Edipo hispano: Mito, héroe y sociedad española de cambio de siglo (XX-XXI)». Congreso Internacional sobre Nuevas Tendencias en Humanidades. https://conferences.eagora.org/index.php/humanidades/2016/paper/view/78.
  • Carrère, Emmanuel. 2000. L'adversaire. París: P.O.L.
  • Cercas, Javier. 2014. El impostor. Barcelona: Penguin Random House. Edición Kindle.
  • Cid, Rafael. 2022. «Enric Marco: In Memorian». Kaos en la red. https://kaosenlared.net/enric-marco-in-memoriam/.
  • Cortés, Eduard (dir.). 2002. La vida de nadie. Madrid: Warner Sogefilms.
  • Díaz, Joaquín (comp.). 1972. Canciones infantiles del cancionero tradicional. Madrid: Movieplay.
  • EFE. 2005. «El presidente de los deportados españoles en Mauthausen confirma que nunca fue preso de los nazis». 20 Minutos. https://www.20minutos.es/noticia/22947/0/Mauthausen/deportados/espanoles/.
  • El Mundo. 2005. «Enric Marco reconoce que fingió ser preso de los nazis para “difundir mejor el sufrimiento de las víctimas”». El Mundo. https://www.elmundo.es/elmundo/2005/05/11/sociedad/1115808137.html.
  • El País. 2011. «Soy un embustero, pero no un falsario». El País. https://elpais.com/diario/2011/06/26/domingo/1309060356_850215.html.
  • Escandell Montiel, Daniel. 2014. Escrituras para el siglo XXI. Literatura y blogosfera. Madrid-Fráncfort: Iberoamericana-Vervuert.
  • Escandell Montiel, Daniel. 2015. «Narrativizaciones del yo: los impostores y la construcción del personaje-yo deseado en la sociedad digital». Tempo e Argumento, 7 (15): 71–102.
  • Escandell Montiel, Daniel. 2016. Mi avatar no me comprende. Cartografía de la suplantación y el simulacro. Salamanca: Delirio.
  • Fillol, Santiago y Lucas Vermal (dirs.). 2009. Ich bin Enric Marco. Madrid: Intermedio-Corte y Confección de películas.
  • Fisher, Robin Gaby y Angelo J. Guglielmo. 2012. The Woman Who Wasn't There: The True Story of an Incredible Deception. Nueva York: Touchstone.
  • Garcia, Nicole (dir.) 2002. L'adversaire. París: Les Films Alain Sarde.
  • Guglielmo, Angelo J. (dir.). 2009. La mujer que nunca estuvo allí. Madrid: National Geographic.
  • Harris, Tomas. 2000. Garbo: Agente doble. Madrid: Martínez Roca.
  • Lanthimos, Yorgos. 2015. The Lobster. Atenas: Film4 Productions-Greek Film Center.
  • Layton, Bart (dir.). 2012. The Imposter. Madrid-Londres: 24 Seven Productions-Channel 4.
  • National Geographic. 2015. «Tania Head, la mayor mentira del 11S». Historia National Geographic. https://www.nationalgeographic.es/historia/tania-head-la-mayor-mentira-del-11s.
  • Pastor, Fran. 2014. «Me siento engañado por Cercas». SER. https://cadenaser.com/programa/2014/11/21/hoy_por_hoy/1416566746_368166.html.
  • Pellicer, Lluís. 2014. «L’ANC avala la llista unitària de Mas i pressiona Junqueras». El País. https://elpais.com/cat/2014/11/29/catalunya/1417262059_217749.html.
  • Quílez Esteve, Laia. 2017. «Los flecos de la memoria: reconstrucción, autoficción e impostura en el testimonio de Enric Marco». Sociocriticism, 32: 147–174.
  • Rodríguez Plasencia, José Luis. 2021. «Una canción infantil: Que llueva, que llueva». Alcántara: revista del Seminario de Estudios Cacereños, 91: 111–118.
  • Romero Marco, Álvaro. 2016. «Impostores. Los casos de Alonso Quijano, Enric Marco y Francisco Rico». Época, 21: 299–306.