Análisis factorial confirmatorio del test de lenguaje oral y escrito LolEva para edades de 3-6 años

  1. Pereira, Laura 1
  2. Peralbo, Manuel 1
  3. Veleiro, Alberto 1
  4. Zubiauz, Begoña 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Argitalpen urtea: 2023

Alea: 10

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 301-317

Mota: Artikulua

DOI: 10.17979/REIPE.2023.10.2.9794 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Laburpena

The LolEva test for the assessment of phonological awareness (PA) and initial reading competence (ILC) is a computerized instrument aimed at identifying the existence of problems in the development of skills that could lead to difficulties in learning to read. Previous analyses of its psychometric properties with a sample between 3 and 8 years of age showed high reliability, good item discrimination, as well as the presence of three factors that explained 75% of the variance: PA performance, ILC, and word reading times. With the results obtained in a subsequent sample of 343 boys and girls aged 3-6 years schooled in public and charter schools, the resulting model was subjected to a confirmatory factor analysis (CFA). The results provide evidence in support of the reliability and construct validity of the test and support the continuity relationship between the development of phonological awareness and reading learning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AGUILAR, Manuel; MARCHENA, Esperanza; NAVARRO, José Ignacio; MENACHO, Inmaculada; & ALCALDE, Concepción (2011). Niveles de dificultad de la conciencia fonológica y aprendizaje lector. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(2), 96-105. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70177-2
  • DEFIOR, Sylvia; & SERRANO, Francisca (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición lenguaje escrito. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 31(1), 2-13. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70165-6
  • GUTIÉRREZ, Raúl (2018). Efectos de la lectura compartida y la conciencia fonológica para una mejora en el aprendizaje lector. Revista Complutense de Educación, 29(2), 441. https://doi.org/10.5209/RCED.52790
  • GUTIÉRREZ, Raúl; & DÍEZ, Antonio (2017). Efectos de un programa de conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 30-45. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20117
  • GUTIÉRREZ, Raúl, & DÍEZ, Antonio (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-416. https://doi.org/10.5944/educxx1.20212
  • GUTIÉRREZ, Raúl; DE VICENTE, María Isabel; & ALARCÓN, Rafael (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664-681. https://doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664
  • JIMÉNEZ, Juan Eugenio; & GARCÍA, Eduardo (2012). Evaluación asistida a través del ordenador en la dislexia. En Juan Eugenio Jiménez (coord.): Dislexia en español: prevalencia e indicadores cognitivos, culturales, familiares y biológicos (pp. 212-235). Pirámide.
  • MAYOR, María Ángeles; FERNÁNDEZ, María Luz; TUÑAS, Alejandro; ZUBIAUZ, Begoña; & DURÁN, Montserrat (2012). La relación entre funciones ejecutivas y conciencia fonológica en educación primaria. En Lourdes Mata, Francisco Peixoto, José Morgado, José Castro y Vera Monteiro (eds). 12° Colóquio Psicología e Educaçao. Educaçao, aprendizajem e desenvolvimento: olhares contemporâneos a través da investigaçao e da prática (pp.1792-1806). ISPA, http://hdl.handle.net/10400.12/5184
  • PERALBO, Manuel; MAYOR, María Ángeles; ZUBIAUZ, Begoña; RISSO, Alicia; AMADO, María Luz; & TUÑAS, Alejandro (2015). The loleva oral and written language test: Psychometric properties. The Spanish Journal of Psychology, 18, 1-12. https://doi.org/10.1017/sjp.2015.15
  • PÉREZ, María; & GONZÁLEZ, María José (2004). Desarrollo del conocimiento fonológico, experiencia lectora y dificultad de la tarea. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 24(1), 2-15. https://doi.org/10.1016/s0214-4603(04)75770-8
  • TOURÓN, Javier (Ed.); LIZASOAIN, Luis; NAVARRO, Enrique; & LÓPEZ, Emelina (2023). Análisis de datos y medida en educación. Volumen 1. UNIR Editorial.
  • TREIMAN, Rebecca; & ZUKOWSKI, Andrea (2001). Levels of phonological awareness. En Susan A. Brady y Donald P. Shankweiler (Eds.), Phonological processes in literacy. A tribute to Isabelle Y. Liberman (pp. 67-83). Routledge.