La identidad híbrida a través de los mapas en Escenario de guerra (2000) de Andrea Jeftanovic

  1. Santiago Sevilla Vallejo 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
América Sin Nombre
  1. Houvenaghel, E. Helena (coord.)
  2. Castilleja Magdaleno, Diana (coord.)

ISSN: 1577-3442 1989-9831

Year of publication: 2024

Issue Title: Mapear el yo: autoconstrucción y espacio en autoras judeo-latinoamericanas

Issue: 30

Pages: 122-138

Type: Article

DOI: 10.14198/AMESN.24888 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: América Sin Nombre

Abstract

The novel Escenario de guerra delves into collective and individual identities torn apart by a memory that is difficult to reconcile. The narrator, Tamara, shares a strong identification with her father, who is consumed by memories of a time marked by violence and deprivation. Additionally, the way the memory of the Chilean dictatorship is woven into the family conflicts that Tamara narrates is of great significance. This work examines the construction of Tamara’s narrative identity, her psychological conflicts using psychoanalytic concepts, and her family relationships through the lens of Bourdieu’s “spirit of family”. The argument put forth is that Escenario de guerra presents Tamara’s hybrid identity as she grapples with numerous internal and relational conflicts. In this context, the symbolism of maps as routes of escape from these problems is analyzed. Tamara physically traverses these routes while creating psychological distance, allowing her to later return. Escenario de guerra enables an analysis of both individual and collective identity through the use of maps. The novel portrays a creative woman who, by skilfully representing conflicts via maps, attains a hybrid identity.

Bibliographic References

  • APODAKA, E. y Villarreal, M. (2007). El sujeto individual moderno. De los Escenario de su construcción a los de su desmontaje. En A. Gurrutxaga Abad (Coord.), Retratos del presente: la sociedad del siglo XXI (pp. 103-140). Universidad del País Vasco.
  • BLEULER, E. (2003). Demencia precoz. El grupo de las esquizofrenias. Paidós.
  • BOURDIEU, P. (1997). "Espíritu de familia". Comps. M. Neufeld, M. Grimberg, S. Tiscornia y S. Wallace. Antropología social y política. Hegemonía y poder: el mundo en movimiento. Eudeb.
  • CÁNOVAS, R. (2013). Andrea Jeftanovic. Hablan los hijos. Discursos y estéticas de la perspectiva infantil en la literatura contemporánea. Aisthesis, (53), 223-227. https://doi.org/10.4067/S0718-71812013000100013
  • DE SOUZA, M. D. (2013). Geografia, literatura e música: o simbolismo geográfico na arte. Revista de geografia (UFPE), 30(1), 103-147.
  • ERIKSON, E. H. (1994) Identity, Youth and Crisis. Norton.
  • FREUD, S. (1913). «Múltiple interés del psicoanálisis». Librodot.com.
  • FREUD, S. (1991). «La fijación al trauma, lo inconsciente». Obras completas XVI. Amorrurtu ediciones, pp. 250-261.
  • FREUD, S. (1992). «El creador literario y el fantaseo». Obras completas IX. Amorrurtu ediciones, pp. 123-136.
  • FROMM, E. (1956). The Art of Loving. Harper & Ron.
  • FROMM, E. (2014). El miedo a la libertad. Paidós.
  • FUMIS, D. (2012). Ficciones de familia: el cuerpo de la infancia. Notas sobre El palomo cojo de Eduardo Mendicutti. V Congreso Internacional de Letras (2012). http://2012.cil.filo.uba.ar/sites/2012.cil.filo.uba.ar/files/0169%20FUMIS,%20DANIELA.pdf.
  • HIGUERA PASTENE, P. E. (2012). Memoria en Escenario de guerra de Andrea Jeftanovic. Informe para Optar al Título de Licenciado en Lengua y Literatura Hispánica, mención Literatura Universidad de Chile.
  • JEFTANOVIC, A. (2008). Gemelos de La Troppa: el juego infantil como estrategia de sobrevivencia. Gestos, 23(45), 81-98.
  • JEFTANOVIC, A. (2011). Escenario de guerra. Ediciones Lanzallamas.
  • JEFTANOVIC, A. (2020). Conversaciones con escritores (II): Andrea Jeftanovic. https://www.youtube.com/watch?v=w5VIaZUViIU
  • KANNO, Y. y STUART, C. (2011). Learning to Become a Second Language Teacher: Identities-in-Practice', Modern Language Journal, 95(2), 236-252. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01178.x
  • MELGAR PERNÍAS, Y. (2014). Memoria, representación y escritura en Escenario de guerra, de Andrea Jeftanovic. Bulletin of Hispanic Studies (1475-3839), 91(2). https://doi.org/10.3828/bhs.2014.12
  • MOTOS, T. (2009). El teatro en la educación secundaria: fundamentos y retos. Revista Creatividad y Sociedad, 14, 1-35.
  • RICOEUR, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI.
  • RICOEUR, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Ágora: papeles de filosofía, 25 (2), 9-22.
  • RICOEUR, P. (2005). Caminos de reconocimiento. Trotta.
  • SEGATO, R. L. (2014). Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres. Sociedade e Estado, 29, 341-371. https://doi.org/10.1590/S0102-69922014000200003
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2017). Cómo escribir ficciones según Gonzalo Torrente Ballester. Editorial Académica Española.
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2018). Lo real, lo imaginario y lo simbólico en la creación literaria. Federico Bravo (ed.). Aproximaciones psicoanalíticas al lenguaje literario (pp. 81-102). Córdoba (Argentina): Editorial Universitaria de Villa María.
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2020a). Comparative Eriksonian Psychocritical Analysis of Miss Cora by Julio Cortázar, and The Lame Pigeon by Eduardo Mendicutti. International Journal of Comparative Literature and Translation Studies 8(1), 1-9. https://doi.org/10.7575/aiac.ijclts.v.8n.1p.1
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2020b). Identidades sincréticas en la novela Entre dos oscuridades de Carmen Kurtz. Bulletin of Contemporary Hispanic Studies, 2(2), 161-176. https://doi.org/10.3828/bchs.2020.10
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2021). La búsqueda de la identidad dinámica y del sentido frommiano en La Fundación de Antonio Buero Vallejo. Nuevos retos y perspectivas de la investigación en Literatura, Lingüística y Traducción. Salud Adelaida Flores Borjabad, Rosario Pérez Cabaña (coord.) (pp. 271-290). Dykinson.
  • SEVILLA-VALLEJO, S. (2022). La personalidad, la creatividad y la crisis en las protagonistas de ENC o el sueño del pez luciérnaga de Izara Batres. Senderos que se bifurcan. Alteridad y género en el mundo literario hispánico (pp. 301-320). Sílex.