Individual and collective identity through the heritage of the Alhambra. An innovation proposal for Compulsory Secondary Education.

  1. Rosa Rivero, Álvaro 1
  2. Sevilla-Vallejo, Santiago 2
  1. 1 Universidad Internacional de la Rioja, UNIR, España
  2. 2 Universidad de Salamanca, España
Revista:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Ano de publicación: 2024

Título do exemplar: Education, Unnovation and Teaching-Learning Styles

Volume: 17

Número: 33

Páxinas: 91-101

Tipo: Artigo

DOI: 10.55777/REA.V16I32.4533 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Resumo

Both individuals and collectives define themselves through complex discourses that shape their identity. Heritage and literature are very relevant forms in the shaping of identity. On the one hand, heritage maintains the memory of collectives; on the other hand, literature is a vehicle for ways of feeling, thinking and acting, which reflect and interact with each reader and with a culture as a whole. This paper defines the relationship between literary cultural heritage and identity as two facets that, in Ricoeurian terms, shape cultural identity. This applies to two aspects. Firstly, some representative works in Romanticism about the Alhambra are studied. This theme has been chosen because of the extraordinary rich heritage of this monument and because it has inspired valuable literary works. Secondly, a brief proposal for innovation is presented based on the model of the Integrated Teaching Unit (UDI) applicable to the curriculum of the 4th year of ESO in Andalusia. This is very relevant because it responds to the importance given by the BOJA to heritage in the education of pupils.

Referencias bibliográficas

  • Banús, E. (2002). Literatura europea: una introducción. Publicaciones digitales de la Universidad de Sevilla.
  • Banús, E. y Elío, B. (2003) Identidad nacional, identidad europea: el caso de las historias de la literatura. Actas del IV Congreso de “Cultura Europea”, Pamplona, pp. 99-110.
  • Bruner, J. S. (2003). Making stories: Law, literature, life. Harvard University Press.
  • Brichet, R. (1952). Le régime des monuments historiques en France, Libraires Techniques.
  • Carrasco, M. S. (1998): Apuntes sobre el mito de los Abencerrajes y sus versiones literarias.
  • Miscelánea de estudios árabes y hebraicos. Sección Árabe-Islam, 47, 65-8
  • Chateaubriand, F. R (1997). Les aventures du dernier Abencérage en Oeuvres romanesques et voyages, v. II., Gallimard.
  • Choay, F. (1999). L’Allégorie du patrimoine, Seuil.
  • Desvallées, A. (1995). Emergence et cheminements du mot patrimoine, Musées et collections publiques de France, nº 208, 6-19
  • Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/85/151
  • Dumas, A. (1989). Impressions du voyage: De Paris à Cádix, Éditions François Bourin.
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: teoría y práctica en el aula, museo e Internet, ediciones Trea.
  • Foucault, M. (2015). El orden del discurso. Asociación Civil Mirame Bien.
  • Fresnillo, C. C., & Vidal, M. V. E. (2011). El lenguaje y las lenguas. In Invitación a la lingüística (pp. 1-52). Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Galera, P. (1992). La imagen romántica de La Alhambra, Junta de Andalucía.
  • Gautier, T. (1994). Viaje por España. Mediterráneo.
  • González-Varas, I. (2005). Conservación de los bienes culturales: teoría, historia, principios y normas. Cátedra.
  • Honour. H (1981). El Romanticismo. Alianza Forma.
  • Hugo, V. (1959). Les Orientales. Charpentier.
  • Irving, Washington (1985). Viaje a La Alhambra, Laertes.
  • Llull Peñalba, J., (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, individuo y sociedad, v. 17, 175-204.
  • Oronoz-Rodríguez, S., Sevilla-Vallejo, S. (2021). El pensamiento complejo de Edgar Morin y la identidad narrativa de Paul Ricoeur. Criterios para la aplicación de estos modelos al trabajo en valores en textos literarios. Homenaje a Edgar Morin: una mente luminosa, mandálica y compleja. Universidad de Huelva.
  • Polkinghorne, D. E. (2005). Narrative psychology and historical consciousness. Narrative, identity, and historical consciousness. Berghahn Books.
  • Quinet, E. (1998). Mes vacances en Espagne. L’Harmattan,
  • Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva. Ediciones Cristiandad.
  • Ricoeur, P. (1990). Historia y verdad. Encuentro
  • Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI.
  • Ricoeur, P. (2005). Caminos de reconocimiento. Madrid: Trotta.
  • Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Ágora 25(2), 9-22.
  • Santa María, T., Aliaga, L. y Rosa, Á (2021). Renovarse o morir: enseñar Lengua y Literatura en el siglo XXI (2021). Entornos virtuales para la educación en tiempos de pandemia: perspectivas metodológicas.Editorial Dikynson, pp. 24-46
  • Sevilla-Vallejo, S. (2019). El pensamiento narrativo aplicado al conocimiento y la identidad. Estudio comparado de la escala de Educación e Identidad Narrativa de Estudiantes de Ecuador, España y Corea del Sur. Aula de encuentro 21(2), 27-58. https://doi.org/10.17561/ae.v21.n2.2
  • Sevilla-Vallejo, S. (2020a). How Can We Become Conscious of Our Martianhood? Exploring identity with The Martian Chronicles by Ray Bradbury. José Manuel Correoso (ed.). Teaching Language and Literature On and Off Canon (pp. 240-261). IGI Global.
  • Sevilla-Vallejo, S. (2020b). La construcción de la identidad personal y nacional en los Comentarios reales del Inca Garcilaso de la Vega. Sergio Fernández Moreno, Pedro Mármol Ávila y Yónatan Pereira Melo (coords.). Aproximaciones al nacionalismo en las literaturas hispánicas (pp. 207-238). Universidad Autónoma de Madrid.
  • Sevilla-Vallejo, S. (2021). Estudio identitario de la revolución evolutiva en la obra de Manuel González Prada. Letras (Lima), 92(135), 21-31. https://doi.org/10.30920/letras.92.135.2
  • Sire, M.-A. (2005). La France du patrimoine. Paris: Gallimard.
  • Tieghem, P. (2003). El Romanticismo en la literatura romántica europea. México: Unión Tipográfica Hispano Americana.