Control visual en la construcción del área de superficies planas en los textos escolares. Una metodología de análisis

  1. Gustavo-Adolfo Marmolejo 1
  2. María Teresa González Astudillo 2
  1. 1 Universidad de Nariño, Colombia
  2. 2 Universidad de Salamanca, España
Revista:
RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

ISSN: 1665-2436

Any de publicació: 2015

Volum: 18

Número: 3

Pàgines: 301-328

Tipus: Article

DOI: 10.12802/RELIME.13.1831 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

Indicadors

Cites rebudes

  • Cites en Scopus: 3 (31-01-2024)
  • Cites en Dialnet Métricas: 1 (25-02-2024)
  • Citas en Web of Science: 2 (13-10-2023)
  • Cites en Dimensions: 1 (14-01-2024)

JCR (Journal Impact Factor)

  • Any 2015
  • Factor d'impacte de la revista: 0.292
  • Factor d'impacte sense autocites: 0.25
  • Article influence score: 0.063
  • Quartil major: Q4
  • Àrea: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH Quartil: Q4 Posició en l'àrea: 212/231 (Edició: SSCI)

SCImago Journal Rank

  • Any 2015
  • Impacte SJR de la revista: 0.143
  • Quartil major: Q4
  • Àrea: Education Quartil: Q4 Posició en l'àrea: 907/1336

CIRC

  • Ciències Socials: B

Scopus CiteScore

  • Any 2015
  • CiteScore de la revista: 0.7
  • Àrea: Education Percentil: 35

Dimensions

(Dades actualitzats a data de 14-01-2024)
  • Cites totals: 1
  • Cites recents (2 anys): 1

Resum

To construct the concept of plane surfaces area, text books propose activities in which some information about how to see the figures is provided. The elements and strategies showed by the books, that favor some types of visualization above others, must be characterized and the types of visual control commanding must be analyzed. The model of analysis presented here includes an adaptation of the theoretical model exposed by Duval (1995, 2003, 2005), about the visualization associated with geometrical figures, and the notion of control structure from Balacheff and Gaudin (2010), about the existence of some elements that guide the ways students use to proceed when they are confronted with mathematical activities.