Control visual en la construcción del área de superficies planas en los textos escolares. Una metodología de análisis

  1. Gustavo-Adolfo Marmolejo 1
  2. María Teresa González Astudillo 2
  1. 1 Universidad de Nariño, Colombia
  2. 2 Universidad de Salamanca, España
Revue:
RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

ISSN: 1665-2436

Année de publication: 2015

Volumen: 18

Número: 3

Pages: 301-328

Type: Article

DOI: 10.12802/RELIME.13.1831 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa

Indicateurs

Cité par

  • Scopus Cité par: 3 (31-01-2024)
  • Dialnet Métricas Cité par: 1 (25-02-2024)
  • 'Web of Science' Cité par: 2 (13-10-2023)
  • Dimensions Cité par: 1 (14-01-2024)

JCR (Journal Impact Factor)

  • Año 2015
  • Factor de impacto de la revista: 0.292
  • Factor de impacto sin autocitas: 0.25
  • Article influence score: 0.063
  • Cuartil mayor: Q4
  • Área: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH Cuartil: Q4 Posición en el área: 212/231 (Edicion: SSCI)

SCImago Journal Rank

  • Año 2015
  • Impacto SJR de la revista: 0.143
  • Cuartil mayor: Q4
  • Área: Education Cuartil: Q4 Posición en el área: 907/1336

CIRC

  • Ciencias Sociales: B

Scopus CiteScore

  • Año 2015
  • CiteScore de la revista: 0.7
  • Área: Education Percentil: 35

Dimensions

(Datos actualizados a fecha de 14-01-2024)
  • Citas totales: 1
  • Citas recientes (2 años): 1

Résumé

To construct the concept of plane surfaces area, text books propose activities in which some information about how to see the figures is provided. The elements and strategies showed by the books, that favor some types of visualization above others, must be characterized and the types of visual control commanding must be analyzed. The model of analysis presented here includes an adaptation of the theoretical model exposed by Duval (1995, 2003, 2005), about the visualization associated with geometrical figures, and the notion of control structure from Balacheff and Gaudin (2010), about the existence of some elements that guide the ways students use to proceed when they are confronted with mathematical activities.