La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectualuna reforma pendiente

  1. VERDUGO ALONSO, Miguel Ángel 1
  2. AMOR GONZÁLEZ, Antonio Manuel 1
  3. FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, María 1
  4. NAVAS MACHO, Patricia 1
  5. CALVO ÁLVAREZ, Isabel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Year of publication: 2018

Volume: 49

Issue: 2

Pages: 27-58

Type: Article

DOI: 10.14201/SCERO20184922758 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Abstract

Background: Students with intellectual disability need good practices under holistic approaches regarding assessment and intervention for guaranteeing their right for inclusive education. These practices are settled in Spain by the state-level educational policies which are specified via the regulations developed by each autonomous community. The variety of regulations existing, demands its individualized and critic review with the aim of knowing if regulations offer scientifically-updated frameworks that support the decision making-process. Method: state-level educational policies and their developments in the regulations-in-force in each autonomous community that regulate attention to diversity have been analyzed using a checklist that includes the variables that define each stage of attention to diversity process and also the research-based models for assessment and intervention within the field of intellectual disability. Results: the attention to diversity aims assessment and intervention at organizational and curricular aspects and there is a lack of strategies regarding assessment and intervention in self-determination and quality of life, which are transcendental in the inclusion of students with intellectual disability. Conclusions: understanding of special educational needs in the regulations and the lack of developments related to the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities are barriers for inclusive practices regarding students with intellectual disability, being necessary adopting scientifically-based models of assessment and intervention in the development of legal frameworks that guarantee the inclusion and are aimed at the full development and improvement of quality of life of students with intellectual disability.

Funding information

Amor, A. m., Verdugo, m. á., cAlVo, m. i., nAVAs, P. y AguAyo, V. (2018). Psychoedu-cational assessment of students with intellectual disability: profesional-action framework analysis. Psicothema, 30 (1), 39-45. doi: 10.7334/psicothema2017.175. beltrán-VillAmizAr, y. i., mArtínez-Fuentes, y. l. y VArgAs-beltrán, A. S. (2015). El sis-tema educativo colombiano en el cambio hacia la inclusión. Avances y retos. Educación y Educadores, 18 (1), 62-75. booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. 3rd ed. Bristol: CSIE. bosch, F. y guArdiolA, E. (2003). La lista de comprobación (checklist) abreviada para la eva-luación de artículos de investigación biomédica básica. Medicina Clínica, 121 (3), 228-230. buntnix, W. H. E. y schAlocK, R. L. (2012). Models of disability, quality of life, and individu-alized supports: implications for professional practice in intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7 (4), 283-294. cAlVo, m. i., Verdugo, m. á. y Amor, A. M. (2016). La Participación Familiar es un Requisito Imprescindible para una Escuela Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclu-siva, 10 (1), 99-113. comellAs, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó. comité esPAñol de rePresentAntes de PersonAs con discAPAcidAd (2016). 2006-2016: 10 años de la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Balance de su aplicación en España. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social. echeitA, g., simón, c., márquez, c., Fernández, m. l., moreno, A. y Pérez, E. (2017). Análisis y valoración del área de Educación del III Plan de Acción para Personas con Dis-capacidad en la Comunidad de Madrid (2012-2015). Siglo Cero, 48 (1), 51-71.

Bibliographic References

  • AGENCIA EUROPEA PARA EL DESARROLLO DE LAS NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES (2011). Mapping the Implementation of Policy for Inclusive Education (MIPIE). An Exploration of Challenges and Opportunities for Developing Indicators. Bruselas: Autor.
  • AMOR, A. M., HAGIWARA, M., SHOGREN, K. A., THOMPSON, J., VERDUGO, M. Á., BURKE, K. M. Y AGUAYO, V. (en prensa). International perspectives and trends in research on inclusive education: a systematic review. International Journal of Inclusive Education. Manuscrito aceptado para su publicación.
  • AMOR, A. M., VERDUGO, M. Á., CALVO, M. I., NAVAS, P. Y AGUAYO, V. (2018). Psychoeducational assessment of students with intellectual disability: profesional-action framework analysis. Psicothema, 30 (1), 39-45. doi: 10.7334/psicothema2017.175.
  • BELTRÁN-VILLAMIZAR, Y. I., MARTÍNEZ-FUENTES, Y. L. Y VARGAS-BELTRÁN, A. S. (2015). El sistema educativo colombiano en el cambio hacia la inclusión. Avances y retos. Educación y Educadores, 18 (1), 62-75.
  • BOOTH, T. Y AINSCOW, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools. 3rd ed. Bristol: CSIE.
  • BOSCH, F. Y GUARDIOLA, E. (2003). La lista de comprobación (checklist) abreviada para la evaluación de artículos de investigación biomédica básica. Medicina Clínica, 121 (3), 228-230.
  • BUNTNIX, W. H. E. Y SCHALOCK, R. L. (2012). Models of disability, quality of life, and individualized supports: implications for professional practice in intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7 (4), 283-294.
  • CALVO, M. I., VERDUGO, M. Á. Y AMOR, A. M. (2016). La Participación Familiar es un Requisito Imprescindible para una Escuela Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10 (1), 99-113.
  • COMELLAS, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
  • COMITÉ ESPAÑOL DE REPRESENTANTES DE PERSONAS CON DISCAPACIDAD (2016). 2006-2016: 10 años de la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Balance de su aplicación en España. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social.
  • ECHEITA, G., SIMÓN, C., MÁRQUEZ, C., FERNÁNDEZ, M. L., MORENO, A. Y PÉREZ, E. (2017). Análisis y valoración del área de Educación del III Plan de Acción para Personas con Discapacidad en la Comunidad de Madrid (2012-2015). Siglo Cero, 48 (1), 51-71.
  • FIGUERA, P. Y COIDURAS, J. L. (2013). La transición a la universidad: un análisis desde la diversidad de las voces de los estudiantes. Revista de Educación, 362, 713-736.
  • FORLIN, C., CHAMBERS, D., LOREMAN, T., DEPPELER, J. Y SHARMA, U. (2013). Inclusive Education for Students with Disability: a review of the best evidence in relation to theory and practice. Canberra: The Australian Research Alliance for Children and Youth (ARACY).
  • GARCÍA-SALINERO, J. (2004). Estudios descriptivos. Nure Investigación, 7, 1-3.
  • GÓMEZ, L. E., ALCEDO, M. A., VERDUGO, M. Á., ARIAS, B., FONTANIL, Y., ARIAS, V. B., MONSALVE, A. Y MORÁN, L. (2016). Escala KidsLife: evaluación de la calidad de vida de niños y adolescentes con discapacidad intelectual. Salamanca: Universidad de Salamanca. Publicaciones del INICO.
  • GÓMEZ-VELA, M. Y VERDUGO, M. Á. (2009). CCVA: Cuestionario de evaluación de la calidad de vida de alumnos adolescentes. Madrid: CEPE.
  • GÓMEZ-ZEPEDA, G., PETREÑAS, C., SABANDO, D. Y PuigdellíVol, I. (2017). The role of support and attention to diversity teacher (SADT) from a community-based perspective: promoting educational success and educational inclusion for all. Teaching and Teacher Education, 64, 127-138. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.002.
  • GUILLÉN, V. M., ADAM-ALCOCER, A. L., VERDUGO, M. Á. Y giné, C. (2017). Comparison between the Spanish and Catalonian versions of the Supports Intensity Scale for Children (SIS-C). Psicothema, 29 (1), 126-132. doi: 10.7334/psicothema2016.200.
  • IGLESIAS, M. L. Y CALVO, M. I. (2012). Plan de trabajo individualizado hacia resultados personales desde el centro educativo. Siglo Cero, 43 (2), 62-80.
  • LIESA, E., CASTELLÓ, M., CARRETERO, M. R., CANO, M. Y MAYORAL, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación secundaria obligatoria: valoraciones de los profesionales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16 (2), 403-420.
  • MESSIOU, K. (2017). Research in the field of inclusive education: a time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, 21 (2), 146-159. doi: 10.1080/13603116.2016.1223184.
  • MUNTANER, J. J., ROSELLÓ, M. R. Y DE LA IGLESIA, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Education Siglo XXI, 34 (1), 31-50. doi: 10.6018/j/252521.
  • MUÑIZ, J., HERNÁNDEZ, A. Y PONSONDA, V. (2015). Nuevas directrices sobre el uso de los tests: investigación, control de calidad y seguridad. Papeles del Psicólogo, 36 (3), 161-173.
  • NACIONES UNIDAS (2006). Convention on the rights of persons with disabilities. Recuperado el 13 de febrero de 2018 de: http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf. NACIONES UNIDAS (2016). Comentario General n.º 4 sobre el artículo 24. Recuperado el 13 de febrero de 2018 de: http://sid.usal.es/idocs/F8/FDO27268/DerechoalaEducacionInclusiv-aArt24.pdf.
  • NILHOLM, C. Y GÖRANSSON, K. (2017). What is meant by inclusion? An analysis of European and North American Journal articles with high impact. European Journal of Special Needs Education, 32 (3), 437-451. doi: 10.1080/08856257.2017.1295638.
  • ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2011). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Versión para la Infancia y Adolescencia: CIF-IA. Madrid: OMS, Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
  • PALLISERA, M., FULLANA, J., PYUALTO, C. Y VILÀ, M. (2016). Changes and challenges in the transition to adulthood: views and experiences of young people with learning disability and their families. European Journal of Special Needs Education, 31 (3), 391-406.
  • PAZEY, B. L., SCHALOCK, R. L., SCHALLER, J. Y BURKETT, J. (2016). Incorporating quality of life concepts into educational reform: creating real opportunities for students with disabilities in the 21st century. Journal of Disability Policy Studies, 27, 96-105.
  • RAMOS, C. Y HUETE, A. (2016). La educación inclusiva, ¿un bien necesario o una asignatura pendiente? Prisma Social, 16, 251-277.
  • SABEH, E. N., VERDUGO, M. Á., PRIETO, G. Y CONTINI, E. N. (2009). CVI-CVIP: Cuestionario de evaluación de la calidad de vida en la infancia. Madrid: CEPE.
  • SCHALOCK, R. L., BORTHWICK-DUFFY, S. A., BRADLEY, V. J., BUNTNIX, W. H. E., COULTER, D. L., CRAIG, E. M. … Y YEAGER, M. H. (2010). Intellectual disability. Definition, Classification, and Systems of Supports. 11th Edition. Washington, D. C.: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
  • SCHALOCK, R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2002). Calidad de vida. Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza Editorial.
  • SCHALOCK. R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
  • SCHALOCK, R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2012a). A conceptual and measurement framework to guide policy development and systems change. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 9 (1), 63-72.
  • SCHALOCK, R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2012b). A leadership guide to redefining intellectual and developmental disabilities organizations: eight successful change strategies. Baltimore, MD: Brookes.
  • SCHALOCK, R. L., VERDUGO, M. Á., GÓMEZ, L. E. Y REINDERS, H. S. (2016). Moving us toward a theory of individual quality of life. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 121 (1), 1-12. doi: 10.1352/1944-7558-121.1.1.
  • SHOGREN, K. A., WEHMEYER, M. L., SCHALOCK. R. L. Y THOMPSON, J. R. (2017). Reframing educational supports for students with intellectual disability through strengths-based approaches. En M. L. WEHMEYER Y K. A. SHOGREN (Eds.), Handbook of research-based practices for educating students with intellectual disability (pp. 17-30). New York: Routledge.
  • THOMPSON, J. R., VALERIE, J. B., BUNTNIX, W. H. E., SCHALOCK, R. L., SHOGREN, K. A., SNELL, M. E. … Y YEAGER, M. H. (2009). Conceptualizing supports and the Support needs of people with intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 47 (2), 135-146.
  • THOMPSON, J. R., WEHMEYER, M. L., HUGHES, C., SHOGREN, K. A., LITTLE, T. D., COPELAND, S. R. … Y TASSÉ, M. J. (2016). Supports Intensity Scale-Children’s version: User’s Manual. Washington D.C.: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
  • TORRES, J. A. Y CASTILLO, S. (2016). Incidencia de las políticas de apoyo educativo en las estructuras organizativas de los centros desde la perspectiva del profesorado: Un estudio en la provincia de Jaén. Educación XX1, 19 (2), 205-228. doi: 10.5944/educXX1.14223.
  • UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. Paris: Autor.
  • UNESCO (2008). 48.ª Conferencia Internacional de Educación: La Educación Inclusiva: Camino hacia el futuro. Paris: Autor.
  • VÁSQUEZ-ORJUELA, D. (2015). Políticas de inclusión educativa: una comparación entre Colombia y Chile. Educación y Educadores, 18 (1), 45-61.
  • VERDUGO, M. Á. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de Educación, 349, 23-43.
  • VERDUGO, M. Á. Y NAVAS, P. (2017). Todos somos todos: derechos y calidad de vida de las personas con discapacidad intelectual y mayores necesidades de apoyo. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
  • VERDUGO, M. Á., NAVAS, P., GÓMEZ, L. E. Y SCHALOCK, R. L. (2012). The concept of quality of life and its role in enhancing human rights in the field of intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 56 (11), 1036-1045. doi: 10.1111/j.1365-2788.2012.01585.x.
  • VERDUGO, M. Á. Y RODRÍGUEZ, A. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de los alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación, 358, 450-470.
  • WALKER, V. L., DESPAIN, S. N., THOMPSON, J. R. Y HUGHES, C. (2014). Assessment and Planning in k-12 Schools: A Social-Ecological Approach. Inclusion, 2 (2), 125-139.
  • WEHMEYER, M. L y LEE, S. H. (2017). Individualized Education Programs to promote access to the general education curriculum for students with intellectual disability. En M. L. WEHMEYER Y K. A. SHOGREN (Eds.), Handbook of research-based practices for educating students with intellectual disability (pp. 119-129). New York: Routledge.
  • WEHMEYER, M. L., SHOGREN, K. A., KURTH, J. A., MORNINGSTAR, M. E., KOZLESKI, E. B., AGRAN, M. … Y RYNDAK, D. L. (2016). Including students with extensive and pervasive support needs. En F. E. OBIAKOR Y J. P. BAKKEN (Eds.), General and Special Education Inclusion in an Age of Change: Impact on Students with Disabilities (Advances in Special Education, Volume 31 (pp. 129-155). Emerald Group Publishing Limited.