La aportación de los educadores y educadoras sociales a la secundariacompetencias, funciones y criterios para un nuevo ámbito de trabajo profesional

  1. Serrate González, Sara 1
  2. González Sánchez, Margarita 2
  1. 1 Professora ajudant doctora Departament de Teoria i Història de l’Educació Facultat de Ciències Socials Universitat de Salamanca
  2. 2 Professora titular Departament de Teoria i Història de l’Educació Facultat d’Educació Universitat de Salamanca
Revista:
Educación social: Revista de intervención socioeducativa

ISSN: 1135-8629

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Educación social y escuela

Número: 71

Pàgines: 59-77

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educación social: Revista de intervención socioeducativa

Resum

El present treball se centra a analitzar la presència dels educadors socials en centres escolars i les maneres de concebre la seva acció professional en aquest àmbit. S’exposa un estudi, elaborat en base a quatre objectius: conèixer quines situacions requereixen accions d’intervenció socioeducativa, determinar quins professionals desenvolupen tasques per atendre-les, concretar les funcions professionals que desenvolupen i determinar si l’educador social compleix un perfil que correspon amb la seva formació competencial i, finalment, examinar quins suggeriments de millora de la tasca socioeducativa asseguren els professionals participants que cal implementar. Els resultats apunten que cal reforçar l’atenció a problemes que deriven del context social i familiar que tenen influència directa en el desenvolupament acadèmic de l’alumnat. També constaten que l’educador social assumeix funcions pròpies del seu perfil, que dona respostes socioeducatives eficaces i que es demana la incorporació d’educadors socials de forma estable en els centres educatius.

Referències bibliogràfiques

  • Bolívar, A. (2016). Conjugar el liderazgo pedagógico de la dirección escolar y su profesionalización en el contexto español. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Edu-
  • cación, 24(1), 26-29.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.
  • Calero, J.; Choi, A.; Waisgrais, S. (2010). Determinantes de riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA 2006. Revista de Educación, número extraordinario, 225-256.
  • Capriati, A. J. (2016). Desigualdades y vulnerabilidades en la condición juvenil: el desafío de la inclusión social.
  • Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 69, 131-150.
  • Castillo, M. (2008) Els recursos educatius amb alumnes disruptius a l’ESO: mirades i reflexions. Perspectiva Escolar, 325, 60-66.
  • Consejo Escolar del Estado. (2018). Informe 2018 sobre el estado del sistema educativo. https://www.educacionyfp.gob.es/educacion/mc/cee/publicaciones/informes-del-sistema-educativo/informe-2018.html
  • González, M.; Serrate, S. (2014) El educador social en la resolución de problemas y mejora de la convivencia en el contexto de los centros escolares, en Pérez, M. C.; Molero, M. M. (eds.). Variables psicológicas y educativas
  • para la intervención en el ámbito escolar. Almería, Asociación Universitaria de Educación y Psicología, 54-62.
  • González, M.; Olmos, S.; Serrate, S. (2015). Pensamiento y acción socioeducativa en contextos de enseñanza secundaria. Un estudio descriptivo-correlacional. Teoría de la Educación, 27(2), 91-114.
  • González, M.; Olmos, S.; Serrate, S. (2016). Análisis de la práctica profesional del educador social en centros de educación secundaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28, 229-243.
  • Hargreaves, A.; Fullan, M. (2014). Capital profesional. Madrid: Morata.
  • Mora, J. A.; Ortega, R.: Calmaestra, J.; Smith, P. (2010). El uso violento de la tecnología: cyberbullying. En Ortega , R. (Ed.). Agresividad injustificada bullying y violencia escolar (189-210). Madrid: Alianza.
  • Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://unstats.un.org/sdgs/ indicators/Global%20Indicator%20Framework%20
  • after%20refinement_Spa.pdf
  • Ortega, J.(2005). Pedagogía social y Pedagogía escolar: la educación social en la escuela. Revista de Educación
  • , 336, 111-127.
  • Ortega, J.; Mohedano, J. (2012). Educadores Sociales Escolares, conceptos y modelos. XXV Seminario Interuniver-sitario de Pedagogía Social. Talavera de la Reina, 29-30 de noviembre.
  • Ortega, J. I.; González, D. L. (2015). Efectos negativos de las TIC en la escuela de la era digital. Caso: impacto del cyberbullying en rendimiento académico, una aproximación conceptual. Repositorio Material Educativo: Universidad Nacional Autónoma de México.http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/3837/1/VE13.233.pdf
  • Pérez, E.; Moya, N.; Curcu, A. (2013). Transdisciplinariedad y educación. Educere, 17(56), 15-26.
  • Serrate, S. (2018). Más allá de los muros de la escuela. Retos para el encuentro entre educación escolar y educación social. En Colectivo JIPS (eds). Desafíos para la educación social en tiempos de cambio. Málaga: Aljibe.
  • Serrate, S.; González, G.; Olmos, S. (2017). La acción socioeducativa interdisciplinar en la etapa de educación secundaria. Situación y necesidades profesionales. Revista de Educación, 376, 200-228.