Instantáneas para aprehender el horrorla ansiedad ética y su formulación estética en "2666", de Roberto Bolaño

  1. Francisca Noguerol Jiménez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Orillas: rivista d'ispanistica

ISSN: 2280-4390

Year of publication: 2017

Issue: 6

Pages: 29-42

Type: Article

More publications in: Orillas: rivista d'ispanistica

Abstract

The present essay stresses the deep link between ethics and aesthetics in the work of Roberto Bolaño. Analyzing specifically the novel 2666, it will be highlighted how the author shows the horror through the use of images, sometimes presented as surrealistic and grotesque visions and, at other times, as a collection of snapshots. In this way, the importance of the visual element in the poetics of Bolaño is emphasized.

Bibliographic References

  • AGAMBEN, GIORGIO (1995): Homo Sacer: il potere sovrano e la nuda vita, Torino: Einaudi.
  • BOLAÑO, ROBERTO (1976): “Déjenlo todo nuevamente. Primer manifiesto infrarrealista”, www.infrarrealismo.com [20/08/2008].
  • BOLAÑO, ROBERTO (1996): Estrella distante, Barcelona: Anagrama.
  • BOLAÑO, ROBERTO (1998): Los detectives salvajes, Barcelona: Anagrama.
  • BOLAÑO, ROBERTO (1999): Amuleto, Barcelona: Anagrama.
  • BOLAÑO, ROBERTO (2004a): 2666, Barcelona: Anagrama.
  • BOLAÑO, ROBERTO (2004b): Entre paréntesis, Barcelona: Anagrama.
  • BOLAÑO, ROBERTO (2006): Bolaño por sí mismo. Entrevistas escogidas, Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
  • BOWDEN, CHARLES (2010): Murder City: Ciudad Juarez and the Global Economy’s New Killing Fields, New York: Nation Books.
  • CÁNOVAS, RODRIGO (2009): “Fichando “La parte de los crímenes”, de Roberto Bolaño, incluida en su libro póstumo 2666”, Anales de Literatura Chilena, 11, pp. 241-249.
  • COIRO, ANTONIO (2013): “Strategie della tensione in 2666 di Roberto Bolaño”, Pagine Inattuali, 3.
  • CORRO PEMJEAN, PABLO (2005): “Dispositivos visuales en los relatos de Roberto Bolaño”, Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, pp. 123-135.
  • DONOSO MACAYA, ÁNGELES (2009): “Estética, política y el posible territorio de la ficción en 2666 de Roberto Bolaño”, Revista Hispánica Moderna, 62.2, pp. 125- 142.
  • DÜRRENMATT, FRIEDRICH (1985): Der Besuch der Alten Dame. Eine tragische Komödie, Zürich: Diogenes Verlag.
  • ESPINOSA, PATRICIA (2003): “La literatura latinoamericana: violencia sistémica y resistencia”, Taller de Letras, 32, p. 117.
  • FRANCO, JEAN (2013): Cruel Modernity, Durham: Duke University Press.
  • FRESÁN, RODRIGO (2004): “Apuntes para una teoría de 2666” [conferencia pronunciada en las Jornadas homenaje a Roberto Bolaño], Barcelona: Universitat Pompeu i Fabra, 21 de octubre.
  • HARPHAM, GEOFFREY GALT (2006): On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature, Princeton: Princeton University Press.
  • HIRSCHHORN, THOMAS (2012): Touching Reality, Extracto de Palais de Tokyo, https://vimeo.com/55482318 [bajado: 12/03/2016].
  • KRISTEVA, JULIA (1982): Powers of Horror: An Essay on Abjection, New York: Columbia University Press.
  • LIHN, ENRIQUE (1989): Álbum de toda especie de poemas, Barcelona: Lumen.
  • MOLINUEVO, JOSÉ LUIS (2010): Retorno a la imagen. Estética del cine en la modernidad melancólica, Salamanca: Archipiélagos.
  • MONÁRREZ FRAGOSO, JULIA ESTELA (2009): Trama de una injusticia. Feminicidio sexual sistémico en Ciudad Juárez, México: El Colegio de la Frontera Norte y Miguel Ángel Porrúa.
  • MORENO, FERNANDO (2013): “Para una poética del imaginario espacial en la narrativa de Roberto Bolaño”, Mitologías hoy, 7, pp. 153-162.
  • RODRÍGUEZ DE LA FLOR, FERNANDO (2009): Giro visual: Primacía de la imagen y declive de la lectoescritura en la cultura posmoderna, Salamanca: Delirio.
  • SCHEPER-HUGHES, NANCY; WACQUANT, LOIC (2002): Commodifying Bodies, London: Sage Publications.
  • SOLOTOREVSKY, MYRNA (2013): “El espesor escritural en novelas de Roberto Bolaño”, Mitologías hoy, 7, pp. 163-171.
  • TORNERO, ANGÉLICA (2012): “‘La parte de los crímenes’: un mundo accidental en 2666 de Roberto Bolaño”, Revista de Literatura Hispanoamericana, 64, pp. 65- 89.
  • VÁZQUEZ-CONCEPCIÓN, ÁNGEL RAFAEL (2015): “From Thanatophilia to Necropolitics: On the work of SEMEFO and Teresa Margolles, 1990–Now” [tesis de grado, California College of the Arts in San Francisco], https://craniumcorporation.org/2015/06/23/from-thanatophilia-to-necropol itics-on-the-work-of-semefo-and-teresa-margolles-1990-now [bajado: 12/03/ 2016].
  • VILLORO, JUAN (2013): “La batalla futura”, en Paz Soldán, Edmundo; Faverón, Gustavo (eds.): Bolaño salvaje, Barcelona: Candaya, pp. 71-87.
  • WITTGENSTEIN, LUDWIG (1998): Tractatus logico-philosophicus. Logisch-philosophische Abhandlung, Berlin: Suhrkamp Verlag.