Jugar, explorar, sufrirConstrucción del horror en la estética de los videojuegos

  1. Alejandro Lozano
Journal:
Fedro: revista de estética y teoría de las artes

ISSN: 1697-8072

Year of publication: 2015

Issue: 15

Pages: 69-85

Type: Article

More publications in: Fedro: revista de estética y teoría de las artes

Abstract

In this paper we approach video game aesthetics focusing in its design. In contrast with other visual media such as cinema or TV shows, video games have a playable dimension which adds features related to rules, objectives and courses of action that the player must consider in order to engage the game. The design of game mechanics implies a process of deliberation and decision making about how will the game be. From the point of view of horror aesthetics, developers can follow certain strategies to adjust the player’s feeling of panic. We have chosen three horror games with the purpose of showing some of the expressive possibilities of this medium within this topic.

Bibliographic References

  • Aarseth, E., «Allegories of Space: The Question of Spatiality in Computer Games». En Koskimaa, R. (ed.), Cybertext Yearbook 2000, Jyväskylä, Finland: University of Jyväskylä, 2000. http://cybertext.hum.jyu.fi/articles/129.pdf [accedido el 18 de mayo de 2015]
  • Carr, D., «Play Dead. Genre and Affect in Silent Hill and Planescape Torment», The international journal of computer game research 3, no 1 (2003), http://www.gamestudies.org/0301/carr/ [accedido el 18 de mayo de 2015].
  • Fahs, T., «IGN Presents the History of Survival Horror», [IGN] ( 2009), http://www.ign.com/articles/2009/10/30/ign-presents-the-history-of-survival-horror [accedido el 18 de mayo de 2015]
  • Gil González, A., + Narrativa (s). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico (Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013).
  • Huizinga, J., , Homo ludens (Madrid: Alianza, 2012).
  • Juul, J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players (Cambridge: The MIT Press, 2010)
  • King, S., «1408», en Todo es eventual: 14 relatos oscuros (Barcelona: DeBolsillo, 2006).
  • Lozano, A., «Juegos como cultura digital», en Juegos multijugador. El poder de las redes en el entretenimiento, par R. Contreras, J. L. Eguía y A. Lozano (Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2014), 105‑14
  • Pérez Latorre, O., El lenguaje videolúdico (Barcelona: Laertes, 2012).
  • Perron, B., «A Cognitive Psychological Approach to Gameplay Emotions », en Conference Proceedings of DiGRA'05, 2005, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/06276.58345.pdf [accedido el 18 de mayo de 2015].
  • Perron, B., Silent Hill: The Terror Engine (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012).
  • Ramírez Moreno, C., Maestros del terror interactivo (Madrid: Síntesis, 2015).
  • Santos, R. «De la maleabilidad del tiempo cinematográfico a la plasticidad del espacio digital. Análisis práctico de construcciones en la imagen código» (Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2013).
  • Salen, K. y Zimmerman, E., Rules of Play: Game Design Fundamentals (Cambridge: The MIT Press, 2003).
  • Velasco, P., «La estética de lo sublime en el survival horror. El caso de Silent Hill», LifePlay. Revista de Investigación y Videojuegos 2 (2014): 35‑49.
  • Whiteman, N., «Homesick for Silent Hill: Modalities of Nostalgia in Fan Responses to Silent Hill 4: The Room», en L. Taylor y Z. Whalen (eds.), Playing The Past: History and Nostalgia in Video Games, (Nashville: Vanderbilt University Press, 2008), 32‑49.
  • Windels, J., «Scary Game Findings: A Study Of Horror Games And Their Players», [Gamasutra], (2011), http://www.gamasutra.com/view/feature/134848/scary_game_findings_a_study_of_.php [accedido el 18 de mayo de 2015].